La Galera la Galera Logo

L'HÀBIT DE LLEGIR

Hem d’engrescar els alumnes en la lectura. Crec que tots estem d’acord en aquesta afirmació: pares i mares, mestres, bibliotecaris, etc. Tasca gens fàcil, ben cert!, i menys avui dia, que els nois i noies tenen deu mil milions de coses per fer. Quan acaben la jornada escolar, els queden encara unes hores de combat repartides entre les activitats extraescolars, en alguns casos lúdiques o esportives, però en d’altres, de continguts clarament educatius, com pot ser l’anglès o les sessions de repàs escolar amb un profe particular; així que els pobres minyons acaben la jornada “laboral” cap a les 8 del vespre, l’hora que enfilen cap a la dutxa i, tot seguit, el sopar.

Quan poden connectar-se al xat? O quan poden jugar amb la game boy? O quan tenen temps per estirar-se al sofà i escoltar música? O quan poden jugar amb l’escalèxtric o a nines? Uf! Ho tenen realment magre!

Però, és clar, volem motivar-los a llegir. La lectura és una activitat en solitari i que requereix d’una certa concentració; per tant, no ens enganyem, no és gens fàcil trobar ni el lloc ni el moment per a la lectura plàcida. En aquest sentit, doncs, potser que ens oblidem de la família, els pares i mares, que ja tenen prou feina avui dia a passar-se fora de casa vuit o més hores treballant, i a anar a plaça, i a preparar els dinars i sopars, i la roba, etc. Ja faran molt si ells, els pares i mares, són bons lectors i creen a casa, mínimament, un ambient de llibres, de lectura, de revistes i diaris. Ara bé, així, de forma explícita o planificada, poc podran fer –o sabran fer– per aconseguir crear l’hàbit lector en els seus fills. Amb una mica de sort, abans d’anar a dormir els explicaran un conte o llegiran una pàgina del llibre recomanat per l’escola; i possiblement cauran adormits més d’un cop i de dos al costat dels seus fills, estirats al llit. I poca cosa més. Què hi farem!

I aquí és on té un paper fonamental l’escola. L’escola ha de propiciar el moment, el lloc i les lectures, com més variades millor. L’important és llegir, cal trobar el llibre adequat a cada persona, segons els seus interessos. Perquè, com diu Pedro Cerrillo, catedràtic de llengua i literatura, el verb llegir no té imperatiu. Per què ens hem d’entestar, doncs, a fer que tots els nois i noies d’una classe llegeixin el mateix llibre, tant si els ve de gust com si no? Com a mestres ens hem d’esprémer el cervell i descobrir quin llibre podem recomanar a cada noi i noia. I, en qualsevol cas, que remenin ells mateixos i triïn, que tinguin llibres de tota mena a l’abast, que visquin envoltats de llibres, que parlin de llibres, que s’ho expliquin, que visquin les lectures, que, si pot ser, s’encomanin els uns als altres el gust de llegir allò que els ha agradat. I en tot cas, si creiem en la conveniència de llegir col·lectivament, sempre ens queda el recurs de la lectura en veu alta, una lectura molt recomanable i, si es fa bé, altament gratificant.

PER QUÈ UN PLA LECTOR?

Des de la Galera us volem facilitar les coses, i per això hem dissenyat un pla lector sota uns criteris de qualitat. De tot el fons viu de l’editorial s’han triat títols d’un alt valor literari i de temàtiques diverses: policíaques, històriques, humorístiques, dirigits a diferents nivells lectors, etc. Així, podreu triar i remenar i escollir aquell llibre o llibres que us semblin més adequats per a cada alumne.

Cada llibre va acompanyat d’un quadernet d’activitats. Es tracta d’un seguit de propostes fetes a mida per als vostres alumnes. Hi podeu trobar des d’activitats de caràcter lúdic i de recerca fins a activitats per a exercitar la comprensió lectora o l’empatia

GUIES DEL PLA LECTOR

El pla lector s’estructura en:

- llibres recomanats per a cicle inicial de primària i els corresponents quaderns d’activitats.
- llibres recomanats per a cicle mitjà de primària i els corresponents quaderns d’activitats.
- llibres recomanats per a cicle mitjà de secundària i els corresponents quaderns d’activitats

MODEL DE PROPOSTA PER A L'EDUCACIÓ INFANTIL